Hai All!!

Nak bace ke tak??

Askum semua para pembaca!! Selepas baca karya2 saya tolonglah komen, saya juga hendak tahu bagaimana reaksi anda. suka(n_n) atau tak suka(-_-).. kalu ada apa2 kesalahan, saya akan cuba baikinya... harap maklum...


Cheun-nai aka Ain

Khamis, 12 Ogos 2010

Cerpen: Puasa

“Adik… bangun dik… dah nak dekat subuh dah ni, nanti terlepas pulak hendak bersahur.” Kata Puan Hawa sambil menggoncangkan tubuh anak gadisnya iaitu, Nur Rabiatul Solehah.

Rabiatul pun mengeliatkan badannya. Dia pun mencelikkan matanya sambil tersenyum kearah ibunya.

Aku pun bangkit dari baring menjadi duduk, tanpa berlengah aku pun pergi membasuh muka dekat toilet.

Puan Hawa pun keluar dari bilik itu, aku pun membontoti langkah ibuku.

Apabila sampai kedapur, aku melihat semua ahli keluargaku sudah duduk di kerusi masing-masing.

Aku pun pergi membasuh tangan di sinki. Sejurus kemudian aku pun mengambil tempat di sebelah kakakku iaitu Nur Ruqoyyah Solehah.

Encik Hassan pun membaca doa makan, semua pun mengaminkan doa itu.

Selepas sahur, aku tidak tidur terus tapi aku hanya menunggu waktu subuh. Ayah kata tidak elok tidur selepas makan, nanti perut kembung.

Aku pun menahan sahaja kantukku. Ishh… mulut ni dari tadi tak habis-habis menguap, sabarlah mataku nanti kita beradulah. Ngomelku…

Selepas selesai sahaja sembahyang berjemaah dengan keluargaku, aku terus menyembam diatas katil. Akhirnya aku terlena… nasib baik hari ni cuti, boleh tidur lama sikit.

**

“Ya Allah! Bolehnya dia tidur dengan telekung, ishh… budak ni, Adik ooo adik… bangunlah, tak baik tidur lama-lama nanti batal puasa tu.” Kata Puan Hawa sambil menggelengkan kepalanya.

Namun Rabiatul tetap kaku. Lenanya… lah dia tidur… ngomel Puan Hawa.

“Adik…” sahut Puan Hawa sekali lagi. Kelihatan Rabiatul sedikit bergerak. Puan Hawa pun menggoncangkan sekali lagi dengan lembut.

Akhirnya Rabiatul pun membuka matanya sedikit apabila terkena penangan cahaya matahari yang kelihatan meninggi.

“Apa mi? adik ngantuk ni janganlah kacau.” Kata Rabiatul dengan suara serak.

Puan Hawa hanya tersenyum.

“Bangunlah dik… matahari dah meninggi ni, tengok tu Nina pun dah lama bangun, kesian dia dari tadi asyik tunggu mamanya tak bangun-bangun lagi.” Kata Puan Hawa sambil menunjukkan kucing kesayangannya yang diberi nama Nina itu.

Rabiatul hanya akur sahaja.

Dia pun bangun dari berbaring. Selepas itu dia pun bangun dari katil itu sambil menyangkut telekung yang dipakaai buat sembahyang itu di tempat penyakut, lantas dia pun mengcapai tualanya yang berwarna hijau muda itu.

Aku pun menuju kebilik air. Selepas selesai mandi aku pun mengambil baju t-shirt warna putih bercorak bunga dan seluar jeans.

Aku pun mengemas katil bujangku. Tidak lama kemudian aku pun turun kebawah, untuk melihat apa yang umiku sedang buat.

Apabila aku lalu di ruang tamu itu, aku ternampak kelibat kakakku yang sedang membaca buku novel yang bertajuk ‘Prince Charming’. Ishh… kakak aku ni, buku aku pun dia pergi rembat jugak. Ngomelku…

Aku pun menuju kearah kakakku yang sedang khusyuk mambaca itu. Tiba-tiba timbul niat jahat untuk mengenekan kakakku itu..

“Haaa!!..” jawabku sambil merampas buku itu dari tangan kakakku itu.

“Opocot adik aku jatuh…” kata Ruqoyyah sambil mengurut dadanya. Terkejut bukan kepalang dia, apa punya adiklah… gila nasib baik aku tak ada penyakit lemah jantung, kalu tidak…

Rabiatul pun ketawa apabila dia berjaya membuat kakaknya terkejut.

“Adik!!!!!” jerit Ruqoyyah sambil mengejar adiknya itu. Dan bermulalah aksi berkejaran di ruang tamu itu.

“Masya-Allah! Apa dah jadi dengan kamu berdua ni, kamu berdua kan puasa, apasal main kejar-kejar pulak ni.” Kata Puan Hawa tegas. Ya-Allah apa nak jadilah dengan anak dara aku ni…

Ruqoyyah dengan Rabiatul pun hanya tersengih sahaja.

“Sudah-sudah… duduk diam-diam, jangan nak main kejar-kejar lagi dah.” Arah Puan Hawa. Ruqoyyah pun menuju kebiliknya sambil menjeling geram kearah adiknya. Rabiatul hanya tersengih melihat kakaknya yang berlalu pergi itu.

Aku pun duduk diatas sofa yang diperbuat dari Italy itu. Bosannya… rungutku.

‘Rasa malas lah pulak nak baca novel hari, hmm… baik aku dengar lagu ajelah.’ Aku pun menuju bilikku yang bersebelah dengan bilik abangku atau nama panjangnya Muhammad Rasyid Soleh itu.

Apabila kakiku sudah masuk ke kawasan bilikku itu, aku pun mencapai MP3 yang berada di atas meja solekku itu.

Aku pun memilih lagu yang hendak didengar, tiba-tiba sebuah lagu pun menarik perhatian ku… aku pun memakai earphone. Lagu yang bertajuk Taiyou no Rakuen ~ Promised Land itu aku dengar…

Ooki na tabi ni deyou taiyou to kaze no kanata e
Kitto chizu ni wa nai rakuen no DOA wo hiraite
 
Kono sekai ni kimi ga umareta asa shukufuku no kane ga natta
Tatta hitotsu takaramono wo daite hito wa umaretekuru
 
Ano hi no kimochi wo wasurenaide kokoro ni nagareru Dear My Songs
 
Bokura wa tabi no tochuu taiyou no kuni wo mezashite
Donna chizu ni monai yakusoku no basho e
Arifureta monogatari wo hateshinai mirai ni kaete
Kitto ironna yume kanaete yuku kara... waratte
 
Mienaikedo takaramono wa itsumo kokoro no oku ni aru
 
Ano hi no kimochi wo wasurenaide kokoro ni hirogaru Dear My Place
 
Kibou no kane ga hibiku unmei no tobira hiraite
Kitto tadoritsukeru saigo no rakuen
Kanashimi no ame ga tsuzuku sonna hi mo oyogi tsuzukeru
Zutto mune no oku de shinjitekitanda... jibun wo
 
Niji no mukou ni ashita ga umareru oto ga shitara...
 
Bokura wa tabi no tochuu taiyou no kuni wo mezashite
Donna chizu ni monai yakusoku no bashou e
Arifureta monogatari wo hateshinai mirai ni kaete
Kitto ironna yume kanaete yuku kara...
 
Kibou no kane ga hibiku unmei no tobira hiraite
Kitto tadoritsukeru saigo no rakuen
Kanashimi no ame ga tsuzuku sonna hi mo oyogi tsuzukeru
Zutto mune no oku de shinjitekitanda... jibun wo
 
Aku pun mengikut rentak lagu itu sampai habis.
 
**
Soriyy… ye kengkawan sampai sini aje kisahnya… 
Bubye… Salam…^^!!~~
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan